Fotografía cortesía de Nadia Granados.
Bogotá, Colombia. 1978.
Artista de video experimental, multimedia y performance. Estudió Artes Plásticas en la Universidad Nacional de Colombia y realizó una Maestría en Movimiento, Arte Digital y Tecnología de la Información en la UNAM, Ciudad de México.
Su práctica artística cuestiona las estrategias de manipulación que existen detrás de los distintos sistemas de representación que circulan por la mass media, haciendo una crítica directa a estas estructuras de poder simbólico. Su trabajo es a la vez performativo y tecnológico, crea sus performances para distintos tipos de escenarios de acceso público como centros de creación contemporánea, la web, la calle, el cabaret, museos o galerías de arte, usando recursos asociados a la performatividad de género y la guerrilla de la comunicación. Interesada en temáticas relacionadas con la globalización, la lucha antiimperialista, cuestionando el modelo de relaciones de poder impuesto por el arraigado machismo latinoamericano, desde una perspectiva transfeminista.
Ganadora del XI Premio Luis Caballero en 2022. En 2020 ganadora del Premio Ken Burns Award for Best of the Festival, en el Ann Arbor Film festival, Michigan, USA. En 2019, el Premio a Corto Experimental en el Athens International Film and Video Festival. Athens-Ohio, USA. Sus cortos de video experimental han sido seleccionados tres veces para Oberhausen, en la versión 63 recibió una mención honorífica de la competencia internacional. En 2015 ganó el Premio 3ª Bienal de Artes Visuales, Bogotá. En 2013, el Franklin Furnace Fund en NY, USA. Su obra hace parte de la colección del Museo de Arte del Banco de la República de Colombia y de la Fundación Gilberto Álzate Avendaño.
Bogotá, Colombia. 1978.
She is an experimental video, multimedia, and performance artist. She studied visual arts at the Universidad Nacional de Colombia and earned a Master’s in Movement, Digital Art, and Information Technology at UNAM in Mexico City.
Her artistic practice questions the manipulation strategies embedded in the various systems of representation that circulate in the mass media, taking a direct critical stance regarding these symbolic power structures. Her work is both performative and technological; she creates her performances for several different types of public spaces, including contemporary creation centers, the internet, the street, cabarets, museums, and art galleries using resources associated with gender performativity and guerrilla communication. She is interested in issues related to globalization and the anti-imperialist struggle and questions the model of power relations imposed by the deep-rooted Latin American machismo from a transfeminist perspective.
She was winner of the 11th Luis Caballero Award in 2022. In 2020, she won the Ken Burns Award for Best of the Festival at the Ann Arbor Film festival in Michigan, USA. In 2019, she was selected for the Experimental Short Film Award at the Athens International Film and Video Festival in Athens, Ohio, USA. Her experimental video shorts have been chosen for Oberhausen three times; in the 63rd edition, she received an honorable mention in the international competition. In 2015, she won the 3rd Biennial of Visual Arts Award in Bogotá. In 2013, she was awarded a grant from the Franklin Furnace Fund in NY, USA. Her work is part of the collections found at the Central Bank of Colombia’s Art Museum and the Gilberto Álzate Avendaño Foundation.